Magische Schoonheid
Ik ben betoverd door de magische levensvonk die ik in de natuur en mensen ervaar. Ik wil het kennen en in beelden vastleggen. Soms nemen mijn ogen zoveel schoonheid en details waar, dat ik wel eens wens dat er binnenin mijn ogen een camera mee zou draaien.
Toch is de camera pas later een rol gaan spelen. Tekenen en schilderen waren mijn eerste liefdes. Gevolgd door etsen en lithografie, waarmee ik afstudeerde aan de Kunstacademie van Utrecht.
Lang dompelde ik mij onder in experimenten met inkt, abstracties en texturen, om daarna weer bij het figuratieve terug te keren. Daarin schilderde ik vooral mythische verhalen uit het sjamanisme.
Schilderen als een monnik
Na een ingrijpende verandering in mijn leven ging ik Engelen maken. Als digibeet was het voor mezelf een enorme verrassing dat ik ze digitaal ging schilderen. Aanvankelijk begon ik met het maken van Engelen van gescheurde papierstukjes. Tot de dag dat ik deze papieren engelen fotografeerde en er een als hele grote print liet drukken. De afdruk leek bijna een olieverfschilderij en ik vond hem prachtig, maar de overgangen tussen de diverse papierstukjes waren nog te rommelig. Om het beeld coherent te maken was er meer raffinement nodig. Dat is hoe ik in het bewerken van fotobeelden rolde.
Vanaf dat moment heb ik mij zeven jaar als een monnik aan het digitaal schilderen van Engelen gewijd. Groeiend in de verfijning van het werken met de digitale pen en het invoegen van delen van mijn fotografie. Tot er een moment kwam dat ik zo fotografisch ging schilderen, dat de grens tussen fotografie en dat wat ‘getekende fotografie’ was, niet langer zichtbaar was. Met de intrigerende vraag of details nu met mijn digitale pen ‘verzonnen’ zijn, of zijn gefotografeerd, ben ik op een nauwelijks waarneembare scheiding met de fotografie beland, terwijl de beeltenissen op mijn digitale schilderijen altijd maar gedeeltelijk in de realiteit bestaan. In de collectie Engelschilderijen is deze ontwikkeling van mijn werk duidelijk terug te zien. De eerste Engel-schilderijen zijn heel tekenachtig en nog gebaseerd op de papieren Engelen. Latere werken geven een verwijzing naar de Pre-Rafaëlieten, om daarna richting realisme te ontwikkelen.
Een beeldende reis
De reis in het landschap van mijn verbeelding zet zich voort en verandert gaandeweg. De wereld van de Engelen, en dan vooral van de Engel in de mens beroert mij diep en zal dat blijven doen. Maar de mystieke kracht die het leven inspireert stuurt mij steeds weer naar andere ontdekkingen. Momenteel maak ik werken die ik Droomportretten noem. Ze gaan over de mens en haar zijn in de natuur. Allemaal zijn we deel van een machtige kosmos die op een mysterieuze wijze door ons heen vlecht. Het is de onverbrekelijk eenheid, de ongescheidenheid, wat ik telkens weer verbeeld.
Met dank aan Boris Trentelman voor mijn portret en Charlotte Odijk voor de foto in mijn studio.